Στην αντεπίθεση οι δάσκαλοι της για την υποχρεωτική διετή εκπαίδευση με πολλές αιχμές από τον πρόεδρο τους Απόστολο Μουμτσάκη

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Απόστολος Μουτσάκης έδωσε χθες συνέντευξη τύπου αναφορικά με την 2ετή υποχρεωτική εκπαίδευση μετά τις αντιδράσεις των δημάρχων. Μεταξύ άλλων είπε:

«Μετά και την τοποθέτηση του διευθυντή εκπαίδευσης κ. Μπαντίκου αλλά και των όσων διαδίδονται θεωρήσαμε υποχρέωση μας να δώσουμε σήμερα αυτή τη συνέντευξη τύπου έτσι ώστε να ακουστούν και οι θέσεις των εκπαιδευτικών.

Νιώθω πραγματικά ότι εξαπατήθηκα  από τη στάση και τα πισωγυρίσματα των δημάρχων της Π.Ε. Καβάλας, με μοναδική εξαίρεση το Δήμαρχο Θάσου ο οποίος παρουσίασε τα γεγονότα όπως αυτά πραγματικά έγιναν.

Πραγματικά δεν έχω τη δύναμη αλλά ούτε και τη θέληση να παραπλανήσω δήμαρχους. Τους δημάρχους τους χρειαζόμαστε συνοδοιπόρους και όχι απέναντι μας, στο δύσκολο έργο μας που είναι σωστή και πολύπλευρη εκπαίδευση αυτών των παιδιών που κάποια μέρα θα βγάλουν τη χώρα μας από την κρίση.

Έτσι σκεφτόμαστε εμείς οι εκπαιδευτικοί. Κάποιοι άλλοι προτιμούν τα εξώδικα με ότι αυτό συνεπάγεται. Προσπαθούν να  χαράξουν οι ίδιοι την εκπαιδευτική πολιτική που θα ακολουθήσει το υπουργείο παιδείας.

Αυτούς τους αφήνω στην κρίση σας.

Ένα πάγιο αίτημα δεκαετιών της εκπαιδευτικής κοινότητας από τη νέα σχολική χρονιά γίνεται πράξη σε 184 από τους 325 συνολικά δήμους και του χρόνου θα επεκταθεί και στους υπόλοιπους.

Πριν βγει όμως η οριστική απόφαση του υπουργείου προηγήθηκε η σύσταση τριμερούς επιτροπής σε κάθε περιφερειακή Ενότητα. Η επιτροπή απαρτίζονταν από το Διευθυντή εκπαίδευσης, τον εκάστοτε δήμαρχο και τον πρόεδρο του συλλόγου εκπαιδευτικών.

Σκοπός της επιτροπής ήταν να διατυπωθούν σε έγγραφο προς το υπουργείο, με σαφήνεια οι απόψεις και οι προβληματισμοί και των τριών μερών και να αποσαφηνιστεί αν υπήρχαν οι προϋποθέσεις και υποδομές για  να εφαρμοστεί η δίχρονη φοίτηση των νηπίων είτε από την ερχόμενη σχολική χρονιά είτε την επόμενη.

Κανένας από τους 4 δημάρχους δεν αρνήθηκε κάθετα την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής φοίτησης των νηπίων στα δημόσια νηπιαγωγεία.

Στο ερώτημα αν υφίστανται οι απαραίτητες υποδομές για την υλοποίηση της υποχρεωτικής φοίτησης, εξέφρασαν τους προβληματισμούς τους για κάποια κτίρια και ζήτησαν να συμπεριληφθούν αυτοί οι προβληματισμοί στην έκθεση της επιτροπής προς το υπουργείο, πράγμα που έγινε.

Μάλιστα πριν ο διευθυντής εκπαίδευσης στείλει την απάντηση στο υπουργείο, από ότι μου είπε,  επικοινώνησε τηλεφωνικά και με τους τέσσερις δημάρχους για να τους γνωστοποιήσει το περιεχόμενό της, χωρίς να υπάρχει διαφωνία από μέρους τους.

Επαναλαμβάνω ότι η  επιτροπή δεν πήρε αποφάσεις. Δεν  προβλέπονταν πρακτικά και υπογραφές.

Ακούγεται ότι χιλιάδες ευρώ  θα χαθούν από τους  δήμους, σε περίπτωση που τα νήπια θα φοιτούν στα νηπιαγωγεία. Αυτό είναι το κεντρικό επιχείρημα της ΚΕΔΕ, από το οποίο αποδεικνύεται ξεκάθαρα ότι η παιδαγωγική διαδικασία δεν αποτελεί το βασικό ενδιαφέρον της.

Εμείς οι εκπαιδευτικοί ως φορείς και εκφραστές της εκπαιδευτικής πολιτικής δεν μπορούμε να μείνουμε αμέτοχοι.

Μένουμε στα χρήματα λοιπόν. Λυπάμαι πολύ που κανείς δεν κάνει λόγο για την παιδαγωγική διάσταση του θέματος.

Είναι δηλαδή πιο σωστό τα παιδιά από τεσσάρων ετών να φοιτούν στα δημόσια νηπιαγωγεία;

Αναγνωρίζουμε το έργο που προσφέρουν οι βρεφο-νηπιακοί σταθμοί και το προσωπικό τους τόσα χρόνια. Οι παιδικοί σταθμοί όμως είναι έτσι δομημένοι ώστε να προσφέρουν αγωγή και φροντίδα στα παιδιά.

Το νηπιαγωγείο όμως είναι ο  φυσικός χώρος για ένα παιδί 4 ετών, με δεδομένο ότι στην ηλικία αυτή το παιδί διαθέτει την ψυχική και  ψυχοσυναισθηματική ωριμότητα να έρθει σε πρώτη επαφή με ένα οργανωμένο περιβάλλον μάθησης, χωρίς αυστηρά δομημένο πρόγραμμα, πρακτικές και μεθόδους, όπως οι άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Στο Νηπιαγωγείο ο τρόπος μάθησης είναι παιγνιώδης, αυθόρμητος, παιδοκεντρικός.

Οι εκπαιδευτικοί που το στελεχώνουν (απόφοιτοι πανεπιστημιακών ιδρυμάτων) διαθέτουν το κατάλληλο επιστημονικό υπόβαθρο και μπορούν  να  υποστηρίξουν τα παιδιά όχι μόνο στην μάθηση αλλά και να εντοπίσουν τυχόν μαθησιακές  και κοινωνικοσυναισθηματικές  αδυναμίες τους και να τις βελτιώσουν.

Μη ξεχνάτε ότι στα νηπιαγωγεία λειτουργούν τμήματα ένταξης, παράλληλης στήριξης και ότι υπάρχουν και ειδικά νηπιαγωγεία.

Το νηπιαγωγείο είναι ένας από τους βασικότερους, μετά την οικογένεια, θεσμούς κοινωνικοποίησης και η πρώτη στη ζωή του παιδιού επαφή με τον θεσμό του σχολείου. Για τους λόγους αυτούς έχει σχεδόν αποφασιστικές για το μέλλον του επιπτώσεις.

Με τη φοίτηση των παιδιών στο νηπιαγωγείο μειώνονται οι ανισότητες στην εκπαίδευση και εξασφαλίζεται η ομαλή  ένταξη των παιδιών στο Δημοτικό σχολείο.

Και όλα αυτά δεν τα λέω εγώ αλλά διακεκριμένοι επιστήμονες.

Θέλω τώρα να απαντήσω στα όσα ψευδή  διαδίδουν κάποιοι για μικροπολιτικούς λόγους.

  • Θα υπάρξει λέει, υποβάθμιση του παιδαγωγικού ρόλου, των Βρεφονηπιοκόμων που εργάζονται στους Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς.

 

Αυτό το  επιχείρημα είναι ανυπόστατο, αφού στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, ιδρύεται και λειτουργεί από φέτος, το Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία που θα εκπαιδεύει Βρεφονηπιοκόμους σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Για  αγωγή και φροντίδα παιδιών έως την ηλικία των τεσσάρων ετών.

Ως εκπαιδευτικοί, θα ήταν αδιανόητο να μη συμφωνήσουμε με την αναβάθμιση των σπουδών όλων των κλάδων. Η αναβάθμιση των σπουδών των Βρεφονηπιοκόμων είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και προς όφελος όλων των παιδιών, κυρίως αυτών που προέρχονται από τα πιο χαμηλά κοινωνικά στρώματα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Εταιρίας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης, το 2017-18 έμειναν εκτός δημοτικών δομών 19.698 παιδιά 0-5 ετών. Η υποχρεωτική ένταξη των παιδιών ηλικίας 4-5 ετών στο  Νηπιαγωγείο, θα πρόσφερε 9.370 θέσεις παιδιών σε Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς για το 2017-18.

 

Χιλιάδες παιδιά μένουν εκτός παιδικών σταθμών γιατί οι δομές δεν επαρκούν για πλήρη κάλυψη της ζήτησης.

Με την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, παρά το γεγονός ότι θα αδειάσουν οι θέσεις των παιδιών 4-5 ετών στους παιδικούς σταθμούς, οι παιδικοί σταθμοί όχι μόνο δε θα  συρρικνωθούν  αλλά χρειάζεται, σύμφωνα με τα στοιχεία, να ιδρυθούν και νέοι για να καλύψουν τη ζήτηση.

Τώρα πια δε θα μένουν εκτός δομών τα βρέφη. Και σας ενημερώνω ότι όχι μόνο δε θα χρειαστεί να γίνουν απολύσεις αλλά θα γίνουν και προσλήψεις. Γιατί άραγε κρύβουν την αλήθεια;

Ο ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΠΑΙΔΙΚΩΝ – ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ

Αναφέρει ρητά ότι :

Σε κάθε Βρεφικό τμήμα, η αναλογία υπαλλήλων / βρεφών είναι 3/12

Σε κάθε τμήμα Παιδικού Σταθμού,  η αναλογία υπαλλήλων / νηπίων  είναι 2/25

Κάποιοι δήμοι  όπως ο γειτονικός της Δράμας από ότι  μαθαίνω ήδη έχουν βρει τα χρήματα και θα ξεκινήσουν την ανέγερση βρεφονηπιακών σταθμών.

Και μιας και αναφερθήκαμε στον κανονισμό λειτουργείας των σταθμών για τις εγγραφές σε αυτούς επί λέξει αναφέρει « Ειδικότερα, στους αποκλειστικά Βρεφικούς Σταθμούς γίνονται δεκτά παιδιά ηλικίας από 6 μηνών έως 2,5 ετών και στους Παιδικούς από 2,5 ετών έως την ηλικία εγγραφής τους στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Στους δε μικτούς Βρεφονηπιακούς Σταθμούς από 6 μηνών έως την ηλικία εγγραφής στην υποχρεωτική εκπαίδευση.

Πώς κάποιοι σήμερα ζητούν από τους γονείς να παρανομήσουν;

Κι αν αυτοί παρανομήσουν ποιος θα τους καλύψει;

  • Δε θα εξυπηρετούνται οι γονείς από το ωράριο εργασίας του Νηπιαγωγείου.

 

Η εκπαίδευση όμως, έχει ως κεντρικό πόλο το παιδί και σχεδιάζεται με βάση τις αναπτυξιακές ανάγκες του και όχι τις ανάγκες των εργοδοτών των γονέων τους.

Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν μπορεί να είναι συνεχής για 12 μήνες το χρόνο. Σε όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα του κόσμου προβλέπεται περίοδος διακοπών. Εμείς θα το παραβλέψουμε κι αυτό;

Το ωράριο λειτουργίας  των Παιδικών Σταθμών δεν έχει σημαντική απόκλιση από το ωράριο λειτουργίας του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου και του Ολοήμερου Δημοτικού.

Το  ωράριο λειτουργίας του νηπιαγωγείου  είναι, είτε 8:15 – 13: 00, είτε 7:45 -16:00 για το Ολοήμερο πρόγραμμα.

Σε κάποια μάλιστα νηπιαγωγεία προβλέπεται και πρωινή ζώνη που δέχεται τα παιδιά από τις 7:00. Από ότι μαθαίνω αυτό το μέτρο θα επεκταθεί και σε όσα νηπιαγωγεία οι γονείς το έχουν ανάγκη.

Το βασικό όμως για εμένα είναι ότι θεωρώ πως  η πολιτεία οφείλει να δώσει στο γονέα τη δυνατότητα να είναι με το παιδί του όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο και όχι να αυξάνει το χρόνο λειτουργίας των δομών.

 

  • Οι κτιριακές εγκαταστάσεις των νηπιαγωγείων έχουν προβλήματα.

Είναι αλήθεια ότι οι κτιριακές εγκαταστάσεις δεν είναι και στην καλύτερη τους κατάσταση. Ως σύλλογος το φωνάζουμε καθημερινά. Αυτό όμως είναι θέμα προτεραιότητας των δημάρχων. Προτίμησαν οι περισσότεροι να χτίζουν παιδικούς σταθμούς και όχι σύγχρονα νηπιαγωγεία.

Προσωπική μου άποψη είναι ότι κακώς το κράτος μετέφερε την υποχρέωση της συντήρησης των σχολικών κτιρίων στους δήμους. Δική του είναι η υποχρέωση.

Έχουν δίκαιο ο δήμαρχοι που φωνάζουν ότι  τα χρήματα που έρχονται από το υπουργείο είναι λίγα. Είμαστε μαζί τους για να παλέψουμε και να απαιτήσουμε από κοινού περισσότερα χρήματα για υλικοτεχνικές υποδομές.

Στην πόλη μας τα σχολικά κτίρια, αν και γερασμένα, βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση από ότι σε άλλους δήμους. Αυτό όμως δε μας λέει τίποτα.

 

  • Τα νήπια αυλίζονται μαζί με τα παιδιά των δημοτικών σχολείων.

Λάθος. Όπου συνυπάρχουν δημοτικά σχολεία με νηπιαγωγεία τα διαλείμματα γίνονται σε διαφορετικές ώρες.

 

Πολύ σωστά στο δημοτικό συμβούλιο άκουσαν την άποψη όλων όσοι εργάζονται στους παιδικούς σταθμούς ( περίπου 130 άτομα). Την άποψη όμως 1300 εκπαιδευτικών για την υποχρεωτική  φοίτηση των νηπίων, πριν πάρουν την απόφαση τους, δεν έπρεπε να την ακούσουν;»

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.