ΚοινωνίαΚύριο άρθρο

«Από τα απορρίμματα μπορεί να υπάρξει κέρδος» εκτιμά ο Αντιδήμαρχος Καβάλας Δημοσθένης  Τουλκίδης

Θέμα προστίμων από την Ε.Ε.  υπάρχει για το θέμα των απορριμμάτων από πλευράς δήμων  σε ότι αφορά την διαχείριση τους. Ο Αντιδήμαρχος Καβάλας κ. Τουλκίδης έκανε σχετικές δηλώσεις.

Όπως τόνισε αρχικά «Προσωπικά εκτιμώ ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή την στιγμή είναι τα σκουπίδια. Καταλαβαίνει εύκολα κανείς τι πρόκειται να γίνει, αν μια ημέρα δεν μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στην αποκομιδή, ή στη γενική ταφή ή πολύ καλύτερα ακόμη στη σωστή διαλογή και στην σωστή επεξεργασία και διαλογή. Απλά θα πρέπει να τονισθεί ότι ακόμη δεν έχουμε κάνει τίποτε… Μιλάμε για άλλα όταν δεν διαθέτουμε ούτε κέντρα διαλογής, ούτε κέντρα μεταφόρτωσης και ούτε κάτι για την επεξεργασία των σκουπιδιών μας.

Αυτά τα σκουπίδια είναι που είτε πεπιεσμένα είτε όχι καταλήγουν σε ένα χώρο και αυτό είναι τραγικό, μια και είμαστε μια 25  χρόνια τουλάχιστον πίσω από μια προηγμένη ας πούμε χώρα».

Αξίζει να σημειωθεί ότι εν έτη 2017 υπάρχουν χώρες που φτιάχνουν λίπασμα από τα σκουπίδια , χώρες που εισάγουν σκουπίδια για να παράξουν κάτι. Ενέργεια ή πρώτες ύλες από το υπόλειμμα της οποιαδήποτε επεξεργασίας σε κάτι το χρησιμοποιούν.

ΜΠΟΥΡΙΑ….

«Εμείς όταν λέμε σκουπίδια εννοούμε μπουριά με μαύρους καπνούς, εννοούμε να καίγονται σκουπίδια σε μια εντελώς λανθασμένη τεχνική και εικόνα. Αν δεν αλλάξει επειδή δεν θέλουμε εμείς να την αλλάξουμε από ένα απλό πείσμα, δυστυχώς οι εξελίξεις θα μας προλάβουν και τότε θα λέμε τι συζητούσαμε άραγε; Είναι μεγάλο λάθος να σκεφτόμαστε σκουπίδια σε μεγάλες στοίβες. Αυτή η εικόνα δεν έχει καμία σχέση με την εικόνα που βλέπουμε αλλού σήμερα.

Τώρα προγραμματίζω άμεσα ένα ταξίδι στην Κοζάνη που είναι πιο μπροστά από εμάς και εκεί έχει γίνει μια πρότυπη δουλειά. Εκεί υπάρχει ένα εργοστάσιο πρότυπο, υπόδειγμα αξιοποίησης σκουπιδιών. Σε έναν κλειστό χώρο λοιπόν, γίνεται και η επεξεργασία και η διαλογή σε άλλα σημεία και το υπόλειμμα που βγαίνει για να πάει να ταφεί στον Χώρο Υγειονομικής Ταφής είναι απλά το 30-35% από όλα τα απορρίμματα. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι το 75% κάτι έγινε. Έγινε κομπόστ, έγινε λίπασμα, έγινε ενέργεια…. κάτι έγινε πάντως» τόνισε με έμφαση ο Αντιδήμαρχος.

Θύμισε ότι όλα αυτά μειώνουν τα έξοδα μας. «Το 60% σε μια απλή μονάδα απορριμμάτων ξαναγίνεται κάτι. Έτσι απλά να το πούμε. Εμείς τα στέλνουμε όλα στον ΧΥΤΥ και συνεχώς ξοδεύουμε. Από εκεί και μετά μπορούμε να μιλήσουμε για πράσινα σημεία, για κέντρα διαλογής ανακυκλώσιμων, αλλά εμείς ακόμη μιλάμε για σταθμούς μεταφόρτωσης, Και τι είναι ένας σταθμός; Ένα απορριμματοφόρο, ένα μεγαλύτερο όχημα στην συνέχεια για να πάνε κάπου αλλού τα σκουπίδια. Όπως αφήνουμε σκουπίδια στον κάδο έτσι θα πηγαίνουμε σε ένα πιο μεγάλο όχημα τα σκουπίδια. Αν καθαρίσουμε ένα τέτοιο χώρο θα φυτέψουμε εκεί λουλούδια. Και μέχρι την Παρασκευή θα είναι έτοιμη η μελέτη για τον ένα ΣΜΑ που θα υπάρχει στον Αμυγδαλεώνα. Να σημειώσω βέβαια ότι υπήρξαν μελέτες για ΣΜΑ οι οποίες όμως απλά ξεχάσθηκαν αφού ναυάγησαν τα όποια σχέδια λόγω αντιδράσεων των τοπικών κοινοτήτων. Οι κοινότητες μας δίδουν μια σεβαστή γνώμη, αλλά αν ένας γιατρός σου πει ότι έχεις ένα πρόβλημα κάπου εσύ θα πεις δεν έχω. Είμαστε άραγε ειδικοί; Γνωρίζουμε το γιατρό. Να δούμε τι υπάρχει στις άλλες πόλεις; Εμείς ξέρουμε για Αμυγδαλεώνα. Ο κόσμος το ξέρει, δεν είναι κοντά βέβαια ο ΣΜΑ. Τώρα υπάρχουν σχέδια για δεύτερο ΣΜΑ, κάνουμε τοπογραφικά, σχέδια και δεν πάμε να πούμε έτσι απλά ας κάνουμε εκεί κάτι. Ήδη δώσαμε 70 χιλιάδες προ λίγων ημερών, άλλες 4 χιλιάδες ευρώ για το ΣΜΑ και τα πρόστιμα πάνε καλά. Και αυτά τα πρόστιμα όλοι εμείς θα τα πληρώσουμε εν συνεχεία. Αν λοιπόν ο Δήμος Καβάλας κάθεται και δέχεται 100 και 200 χιλιάδες πρόστιμα ποιος ξέρει ακόμη τι θα συμβεί στο μέλλον, θα πρέπει συνέχεια να καλύπτει έξοδα. Άρα χρειάζεται ενημέρωση στον κόσμο ώστε σοβαρά και υπεύθυνα να καταλάβει επιτέλους ο καθείς τι θα πει μονάδα μεταφόρτωσης – ΣΜΑ,  τι θα πει μονάδα επεξεργασίας, τι μπορεί να κάνει μια μονάδα, αν μπορεί να μας δώσει λίπασμα για τα χωράφια ή καύσιμα. Όταν τελειώσουμε με την ενημέρωση τότε θα πάμε σε οριστικές αποφάσεις» σημείωσε χαρακτηριστικά…

ΠΡΑΣΙΝΟΙ ΚΑΔΟΙ

Πρόσθεσε δε πως «Από εκεί και μετά μια μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων – και μιλάμε μόνο για τα υλικά των πράσινων κάδων αφού οι μπλε έχουν άλλη διαδικασία – είναι μια μονάδα σαν ένα εργοστάσιο. Κλειστοί χώροι, με διάφορους τρόπους επεξεργασίας. Και τότε έχουμε λίπασμα, καύσιμα, με ελάχιστη επιβάρυνση περιβαλλοντική. Και βεβαίως μιλάμε ότι το υπόλειμμα που μένει από εκεί είναι το 1/3 των απορριμμάτων που ρίχνουμε.

 

Υπάρχει λοιπόν ένας θεσμικός σχεδιασμός διαχείρισης απορριμμάτων και μιλάμε για έναν περιφερειακό σχεδιασμό αλλά και για τοπικούς σχεδιασμούς. Έτσι στην Περιφέρεια έχουμε την Εταιρεία των Δήμων που θα ασχοληθεί και θα αναλάβει και το έργο της κατασκευής ενός Κέντρου Διαλογής. Η ΔΙΑΜΑΘ δηλαδή θα αναλάβει ένα έργο 15-20 εκ ευρώ με 50 θέσεις εργασίας, με ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, με ένα αναπτυξιακό έργο, αφορμή για έσοδα, αφορμή για μείωση τελών μια και εξοικονομούμε πόρους. Τα θετικά είναι πολλά και φοβάμαι ότι ο  κόσμος δεν έχει ενημερωθεί ακόμη καλά για αυτό και αντιδρά. Πρέπει επομένως και εμείς να μάθουμε τι γίνεται και μετά να πράξουμε αναλόγως».

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

Μάλιστα και ο κ. Τουλκίδης θα πάει στην Κοζάνη για να δει το εργοστάσιο το οποίο έτσι και αλλιώς προσελκύει κοινό.

«Γενικά υπάρχει ένας περιφερειακός σχεδιασμός. Αλλά θα γίνει ΣΜΑ, αλλού ΣΜΕΑ. Υπάρχει προγραμματισμός. Η Θάσος θα αναλάβει για παράδειγμα όλα τα σκουπίδια της και δεν θα φέρνει καθόλου σκουπίδια στην Καβάλα. Υπάρχει ένας γενικός σχεδιασμός λοιπόν και όλα θα γίνουν σωστά με σωστό σχεδιασμό. Για την Καβάλα τώρα θα χρειασθεί μια μονάδα επεξεργασίας που θα εξυπηρετήσει και τη γύρω περιοχή και όλο αυτό το εγχείρημα θα το στηρίξει. Μιλάμε για τους πράσινους κάδους που πρέπει να αξιοποιηθούν μια και ενοχλούν μέχρι σήμερα. Μια τέτοια μονάδα δεν θα πω που θα μπορούσε να πάει αλλά δεν χρειάζεται να ρίχνουμε πυροτεχνήματα. Απλά εδώ και 20 χρόνια μιλάμε συνεχώς για κάτι, τίποτε δεν γίνεται, τα πρόστιμα έρχονται. Εμείς αδειοδοτήσαμε αυτά που έπρεπε να έχουν γίνει για αυτό και θέλουμε να πάμε στο επόμενο επίπεδο. Άρα πάμε για ΣΜΑ, κατασκευή και σωστή αδειοδότηση. Εμείς έχουμε έναν ΧΥΤΑ πάνω από τη Ν. Εγνατία. Σε ένα δρόμο που ανεβαίνουν μόνο τα μεγάλα οχήματα που μεταφέρουν τα σκουπίδια τα οποία έχουν συμπιεσθεί μέσα από τα μικρά απορριμματοφόρα. Αν αυτό δεν ίσχυε θα έπρεπε μέσα από το Περιγιάλι και σε όλο το δρόμο να ανεβοκατεβαίνουν τα οχήματα τα οποία όλα θα είχαν καταστραφεί τάχιστα και μετά θα είχαμε θέμα μέγιστο με τα σκουπίδια. Άρα μιλάμε για ένα εξαιρετικό θέμα που πρέπει άμεσα να αντιμετωπισθεί. Η κουβέντα από εδώ και πέρα θα είναι πιο ώριμη για να δούμε κέρδη και κινδύνους που βρίσκονται πίσω από αυτή την κατάσταση» σημείωσε  ο ίδιος, θυμίζοντας καταληκτικά ότι αυτή την στιγμή υπάρχει η χρηματοδότηση για να γίνει ένα τέτοιο έργο.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *